IVECO na Tour d’Europe: nákladní vůz poháněný BioLNG urazil více než 5 000 km a potvrdil tak klíčovou roli biometanu v udržitelné dopravě
1. července 2025·Natálie Diviaková

IVECO na Tour d’Europe: nákladní vůz poháněný BioLNG urazil více než 5 000 km a potvrdil tak klíčovou roli biometanu v udržitelné dopravě

Tiskové zprávy

Tour d’Europe potvrdila efektivitu biopaliv jako okamžitého řešení ke snížení emisí skleníkových plynů v dopravním sektoru. Zdůraznila možnost využití různých flexibilních cest a zároveň apelovala na přijetí odpovídajících evropských politik založených na principu technologické neutrality.

·  Hlavními místy doplňování paliva byly Turín, Aprilia a Vipiteno (Itálie), Mittenwalde a Leverkusen (Německo), Lille a Eppeville (Francie) a Heverlee (Belgie). 

Turín, 1. července 2025

IVECO s hrdostí oznamuje úspěšné dokončení trasy v rámci Tour d’Europe, významné cesty dlouhé přibližně 5 000 kilometrů, kterou absolvoval těžký nákladní vůz poháněný BioLNG. Tento projekt opět zdůrazňuje klíčovou roli biometanu jako důležitého prvku v přechodu k udržitelné a nízkoemisní dopravě napříč Evropou.

6. června IVECO S-Way LNG vyrazil z Turína, zastavil v Aprilia na stanici Vulcan a vydal se na severní trasu, která strategicky zahrnovala klíčová místa pro doplňování paliva spojená se speciálními akcemi. Tyto zastávky spojily dodavatele plynu, zákazníky a prodejce, čímž podpořily přímý dialog a spolupráci v rámci dodavatelské řetězce biometanu.

První významnou zastávkou bylo zařízení Wipptal Biogas ve Sterzingu, přední producent vysoce kvalitního biometanu získávaného z místních organických odpadů, včetně statkových hnojiv a zemědělských zbytků. Tato provozovna je příkladem principů regionální cirkulární ekonomiky, kde se odpadní materiály přeměňují na čistou obnovitelnou energii a zároveň se díky tomu snižují emise skleníkových plynů až o 121 %.

Wipptal Biogas nejen podporuje místní farmáře a podniky, ale také sehrává klíčovou roli v ochraně alpského prostředí tím, že uzavírá koloběhy surovin a minimalizuje dopad na životní prostředí. Tato zastávka zdůraznila zásadní propojení mezi udržitelnou produkcí biometanu a širším cílem dosažení uhlíkové neutrality prostřednictvím lokálních a cirkulárních řešení.

Později na cestě Německem, vůz doplnil palivo na stanici ENILIVE v Echingu, poté na Shell stanici v Mittenwalde (blízko Berlína) a později také v zařízení Vigo v Leverkusenu. Každá zastávka sloužila jako platforma pro zapojení zainteresovaných stran a ukázala praktickou použitelnost biometanového paliva v reálných provozních podmínkách.

Ve Francii se zastavovalo na stanici Primagaz LNG v Lille-Fretin a také v Eppeville (departement Somme), kde se nachází bioplynová stanice Vermandois – jedna z anaerobních fermentačních stanic ENGIE – která podporuje mobilitu bio-CNG dodáváním jeho produkce do sítě. Dále cesta vedla na stanici E. Leclerc v Bosgouetu, která je první stanicí této skupiny, jež distribuuje HVO pro těžká nákladní vozidla.

Předposlední etapa cesty zavedla kamion do Heverlee v Belgii, a poté dorazil do Bruselu na závěrečnou akci Tour d'Europe, kde se sešli zástupci průmyslu a členové evropských institucí, aby informovali o naléhavosti přijetí technologické neutrality jako základního principu pro úspěšnou dekarbonizaci v odvětví dopravy. Akce zdůraznila, že koordinované partnerství napříč odvětvími - od dodavatelů paliv až po výrobce vozidel - je nezbytné k prokázání konkrétní dostupnosti účinných řešení, která jsou připravena k rozšíření, aby okamžitě přispěla k dekarbonizaci odvětví.

Na celé trase 5 000 km byl kamion poháněn palivem BioLNG, přičemž úsporu emisí skleníkových plynů potvrdilo digitální palivové dvojče (DFT) společnosti Bosch, které ověřilo použití obnovitelných paliv a výsledné snížení emisí CO2. Toto digitální řešení poskytovalo přesné monitorování v reálném čase, zajišťovalo plnou transparentnost a na datech založené poznatky o environmentálních přínosech biometanu v těžké nákladní dopravě.

"Technologická neutralita je nezbytná pro podporu inovací a urychlení přechodu na udržitelnou mobilitu. Znamená to, že nebudeme upřednostňovat jedinou technologii, ale umožníme, aby se objevila nejlepší řešení založená na skutečném výkonu a dopadu na životní prostředí. Aby byl tento přístup úspěšný, musí být podpořen jasnými a konzistentními politikami EU, které vytvoří rovné podmínky a budou motivovat k investicím do různých nízkoemisních technologií, včetně bionafty a biometanu. Tour d'Europe jasně prokázala účinnost a udržitelnost biopaliv v těžké dopravě. Flexibilní cesty k dekarbonizaci jsou klíčové," komentoval Simone Curti, vedoucí obchodních aktivit společnosti IVECO pro region EMEA.

Biometan je řešení připravené k použití, zejména pro dálkovou přepravu, kde jsou dojezd a doba doplňování paliva dvěma klíčovými výhodami. Nevyžaduje specifické motory ani úpravy těch stávajících, takže jej lze bez jakýchkoli úprav použít pro celou řadu plynových vozidel IVECO, od lehkých dodávek až po střední a těžká vozidla.

Společnost IVECO znovu zdůrazňuje svůj závazek podporovat inovativní a udržitelná řešení, která podporují ambiciózní evropské klimatické cíle. Tour d'Europe ukázala, že biometan, podpořený silnou sítí partnerů a technologickými inovacemi, představuje životaschopný a bezprostřední krok k uhlíkově neutrální budoucnosti v nákladní dopravě.