Evropská „Tour d’Europe“ potvrdila významné snížení emisí skleníkových plynů díky použití obnovitelných paliv
24. června 2025·Natálie Diviaková

Evropská „Tour d’Europe“ potvrdila významné snížení emisí skleníkových plynů díky použití obnovitelných paliv

Tiskové zprávy

Auta a nákladní vozy poháněné obnovitelnými kapalnými palivy ujely více než 77 500 kilometrů v 16 zemích, přičemž 84 % celé trasy absolvovaly na 100% obnovitelná paliva. Díky tomu došlo k úspoře emisí skleníkových plynů o 67 %. Tento projekt v reálném prostředí ukazuje hodnotný a okamžitě dosažitelný přínos obnovitelných paliv pro dekarbonizaci dopravy – a jejich ještě větší potenciál, pokud budou v EU přijata vhodná politická opatření.

BRUSEL, 23. června 2025 – Celoevropské turné, při níž automobily a nákladní vozy poháněné obnovitelnými palivy urazily více než 77 500 kilometrů napříč 16 zeměmi, prakticky prokázala, že tato paliva přinášejí významné snížení emisí skleníkových plynů (GHG) a měla by být součástí strategie EU pro dekarbonizaci dopravy.

Tříměsíční projekt dnes zakončil svou cestu v Bruselu dvoudenními akcemi v Evropském parlamentu a muzeu Autoworld, kde se setkávají politici a zástupci automobilového a palivového průmyslu, aby diskutovali o nejlepším způsobu dekarbonizace silniční dopravy.

Úspory emisí GHG dosažené během Tour d’Europe byly ověřeny pomocí softwarového nástroje „digitální palivové dvojče“ (DFT), který potvrzuje použití obnovitelných paliv a výsledné snížení emisí CO₂.

Shromážděná data byla poté analyzována Technickou univerzitou v Darmstadtu a Karlsruheským technologickým institutem a shrnuta do zprávy, která dospěla k závěru, že obnovitelná paliva mají „jednoduchý a reálně proveditelný potenciál úspory CO₂ již dnes, s reálným a ověřitelným snížením emisí až o 77 % při hodnocení celého životního cyklu (well-to-wheel)“. Zpráva zároveň zdůrazňuje, že by EU měla zůstat technologicky otevřená a lépe využívat potenciál obnovitelných paliv, která jsou již nyní dostupná napříč Evropou a bez problémů fungují s dnešními automobily i existující čerpací infrastrukturou.

Vozidla – 11 osobních aut a 5 nákladních – ujela 77 500 km po pěti trasách napříč Evropou. Celkem 289krát tankovala různá obnovitelná paliva: HVO a B100 pro vznětové motory, E85 a benzín z obnovitelných zdrojů pro pohon benzinových a hybridních motorů, BioLNG pro nákladní vozy na plynná paliva a různé směsi tam, kde nebyla k dispozici specifikace pro 100% obnovitelné palivo.

Zpráva jasně dokládá, že obnovitelná paliva nabízejí okamžitou, flexibilní a technologicky otevřenou cestu k dekarbonizaci silniční dopravy – jako doplněk k řešením, jako je elektrifikace a vodík. Partneři projektu Tour d’Europe jsou zajedno ve svém přesvědčení: obnovitelná paliva jsou klíčová pro dosažení klimatických cílů. Již dnes snižují emise skleníkových plynů u existujících vozidel, a i nadále budou hrát zásadní roli při pohonu nových vozidel na cestě k udržitelné budoucnosti.

O TOUR D’EUROPE: Projekt Tour d’Europe sdružuje 26 firem, asociaciací a institucí napříč automobilovým a palivovým odvětvím, včetně: AVIA, BMW, Bosch, Collective du Bioéthanol, DAF Trucks, Daimler Truck AG, EBB, Enilive, EWABA, ePURE, Ford Trucks / TJA, FuelsEurope, Hyundai, Iveco, IRU, Moeve, Neste, PRIO, Repsol, Shell, Toyota, Transportes Aguieira, Univerzita Darmstadt, Univerzita Karlsruhe, VDA.

Více informací o akcích Tour d'Europe a výhodách obnovitelných paliv naleznete na: www.tourdeurope.eu

Kontakt: contact@tourdeurope.eu